Što ponijeti na biciklistički  trening sekcije C ??

  • kao prvo cestovni bicikl 
  • biciklističku kacigu
  • dres
  • zračnicu ili set za krpanje guma
  • montirače
  • pumpu
  • bidon (biciklistička bočica)
  • energetske pločice

Ovo bi bio popis najosnovnijih stvari koje se obavezno nose na svaki trening !!!

 

 

 

 

  1.Cestovni bicikl 

Što se cestovnih rama tiče, vama treba klasična rama (nije bitno ima li slope ili ne). Nemojte se zeznuti pa kupiti TT (time trial) ramutt bike jer je njena geometrija takva da pokriva uski spektar bavljenja cestovnim biciklizmom (npr. nećete se nauživati po brdima sa takvom ramom :)).

Možete ići na aluminijsku ramu sa karbonskom vilicom ili karbonsku ramu. Karbon slovi kao udobniji ali je skuplji od aluminija i lakše puca ako ga se optereti tamo gdje nije predviđeno. Karbonske rame mogu biti napravljene iz spojenih cijevi ili iz jednog komada (monocoque). Ove potonje su kruće, nude bolji prijenos snage na podlogu, ali su i neudobnije. Imajte u vidu da većina jeftinijih karbonskih rama dolazi u monocoque varijanti, a samim tim su i neudobnije od karbonskih rama sa spojenim cijevima. Ovo nikako ne znači da su sve monocoque rame jeftine. Postoje tehnološki razlozi zašto je to tako, ali ulazak preduboko u tehnologiju izrade karbonskih rama prelazi okvire ovog članka.

Bilo kako bilo, na vama je da se odlučite. Savjetujem da ne kupujete preskupu opremu zbog koje ćete bankrotirati. Isto tako, bilo bi poželjno isprobati bicikl prije kupovine. Možete ga voziti oko trgovine, ali ako imate nekog prijatelja sa sličnim biciklom, provezite ga malo .

Isto tako, možete kupiti bicikl nekog razvikanijeg proivođača (Specialized,Colnago ...) sa lošijom grupom dijelova ili nekog manje razvikanog (Cube, Canyon...) sa boljom grupom dijelova za slične novce. Ubrzo ćete uočiti da manje razvikani vrlo brzo postaju razvikani, tako da proizvođači koji su slovili kao "best buy" 2010 godine, to više nisu u 2014. Imajući to u vidu, manje razvikane, a dobre proizvođače cestovnih bicikla ćete morati sami pronaći u trenutku kad budete tražili bicikl za sebe.  U konačnici bicikl čine dijelovi , a ne ime na rami .  

Pravilan izbor veličine rame, duljine lulice, te visine i pozicije sica od ključne su važnosti. Loše dimenzioniran bicikl će vam donijeti probleme sa koljenima, leđima, vratom, bolove u rukama... Određivanje idealne pozicije na cestovnom biciklu ide tako daleko da neki plaćaju skupa mjerenja i naručuju rame direktno od proizvođača koje su unikatno rađene po njihovim mjerama. Naravno da ovo nije potrebno da biste kupili svoj prvi cestovni bicikl i uspješno i ugodno ga vozili godinama.

Prije nego što se uputite u trgovine, pogledajte "Bike Fit Calculator" i njihov fit system. On će vas tražiti da napravite nekoliko mjerenja i da upišete brojke u web aplikaciju koja će vam kao rezultat dati precizne informacije o dimenzijama rame i svim ostalim parametrima potrebnim za kupovinu prvog cestovnog bicikla.

1.1. Klasičan pogon, kompakt ili tripple?

pogon

Klasičan cestovni pogon ima dvije šajbe od 53 (ponekad 52), odnosno 39 zuba.  Cestovne kasete su obično 10-brzinske 12-25, ali tu imate dosta izbora - od ravničarskih sa do 23 zuba, do "brdskih" sa 27 ili čak 29 zuba.

Kompakt pogon je nešto "nježniji" i ima dvije šajbe od 50 i 34 zuba (nekad manja šajba ima 36 zuba). Uz pravilan odabir kasete, kompakt pogon nije ništa inferioran u odnosu na klasični pogon, a imate mogućnost ugodnijeg pedaliranja na strmijim brdima.

Tripple pogon je, pogađate, pogon sa tri šajbe: 52-39-30 (nekad srednji lančanik ima 40 ili 42 zuba). Osim ako imate problema sa zdravljem, tripple pogon vam u načelu ne treba.

1.2. Oprema: Shimano, Campagnolo, SRAM grupe

ultegra_grupa

Campagnolo grupe (poredano od najslabije do najbolje): Xenon, Mirage, Veloce, Centaur, Athena, Chorus, Record, Super Record. Veloce ili bolje će zadovoljiti vaše potrebe.

Shimano grupe (poredano od najslabije do najbolje): 2200, Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace. Sve od 105 pa nadalje je dovoljno dobro.

SRAM grupe (poredano od najslabije do najbolje): Apex, Rival, Force, Red . 

Donedavno je na cestovnjacima standard bila 10-brzinska kaseta i pripadajući lanac. Campagnolo je prvi krenuo sa 11 brzinskim kasetama na skupljim grupama. Shimano je zagrizao tek par sezona kasnije, ali danas polako 11-brzinske grupe postaju novi standard, mada ćete naći dosta 10-brzinskih grupa na jeftinijim modelima. Da li želite baš 11-brzinsku grupu ili ćete ostati na 10-brzinskoj ovisi samo o vašim afinitetima. Samo imajte u vidu da kod kupovine zamjenskih lanaca ili drugih kaseta morate paziti da li su za 10-brzinske ili 11-brzinske sustave. Da li je 10 brzina otraga dosta? Pa, dosta je. Da li je bilo dosta i 9? Pa, bilo je. :) Što je više brzina otraga, imate finije prijelaze između omjera prijenosa, ali i tanje lance i osjetljivije kasete (u prijevodu: lakše se potrgaju). Isto tako, očekujte više potencijalnih problema oko preciznog podešavanja zadnjeg mjenjača što više zupčanika ima vaša kaseta (manji rtazmaci između zupčanika, tanji lanci, manje tolerancije...). Sve je ovo logično i spada u osnove mehanike, samo vam to ne padne na pamet kad vas zabljesnu bojama, karbonom i "popustima".

Već nekoliko godina se nude vrhunske grupe u svojoj elektro verziji (npr. Shimano DI2). Ovo znači da nema sajli i bužira. Vi brzine mijenjate kao i dosad, a elektromehanika ispod radi posao za vas. Ovdje se javlja problem ako ste zaboravni i ne napunite bateriju koja pokreće mjenjač, više niste u mogućnosti mjenjati brzine i taj dan propada trening. Opcija, kupiti dvije baterije.

Na prvom biciklu vam je svejedno da li je gore Shimano, Campagnolo ili SRAM grupa. Pazite samo da se radi o jednoj od gore preporučenih grupa i da su dijelovi na biciklu ujednačeni. Ako je bicikl sa Ultegra opremom, u načelu su onda svi dijelovi Ultegra. Izbjegavajte cestovne bicikle koji su "šareno" slagani.

1.3. Pedale

pedale

klasika: cestovne pedale

pedale_mtb

A može i drugačije :)

Cestovni bicikli u pravilu dolaze bez pedala. Ideja je da si vozač stavi gore pedale koje mu pašu i na koje je navikao. Cestovne SPD pedale podrazumijevaju i cestovne SPD cipele koje NISU kompatibilne sa MTB SPD sistemima. Možete birati između nekih proizvođača kao Look, Shimano ili CrankBrothers. Osim cestovnih SPD pedala možete na cestovni bicikl staviti i stare dobre MTB pedale i koristiti MTB SPD cipele. U teoriji, cestovne cipele imaju bolji prijenos snage na pedalu i pogon zbog svoje veće kontaktne površine.

Jedino je bitno da vam SPD cipele budu krute (klasična SPD sprinterica sa plastičnim đonom ili još bolje sa karbonskim, kao što je npr SIDI). Izbjegavajte mekane komade obuće sa vibram đonom i pertlama.

1.4.  Kotači

Ako imate do 80 kg, ne trebate previše brinuti o kotačima - svaki će vas dosljedno i pouzdano nositi. Ako više težite "Shimano 105" kategoriji, nije loše razmisliti o nekim ručno pletenim kotačima sa većim brojem žbica.

Na dijelove za cestovni bicikl možete potrošiti razumno malo ili bizarno puno novaca, pa o vašim afinitetima, dubini džepa, kreditnoj raspoloženosti vaše banke i o vašem mentalnom stanju ovisi kako će odabir kotača završiti.

Što se materijala tiče, kotači mogu biti od klasičnih aluminijskih legura sa normalnim ili aero žbicama ili egzotični karbonski kotači koji onda zahtijevaju i posebne pakne za kočenje.

Načelno se karbonski kotači ne isplate jer voziti kotače od 1500-2000 eura na našim cestama koje su pune rupa nije baš neka sreća. Osim toga, ti kotači imaju gadnu naviku da puknu u slučaju padova ili udaraca koje prime s bočne strane.  Preporuka je da te ultraskupe egzotične kotače ostavite profesionalcima kojima ih ionako plaćaju sponzori, a vi se držite provjerenih i cjenovno prihvatljivijih opcija.

Što se profila obruča tiče, načelno razlikujemo obruče sa niskim, srednjim i visokim profilom. Što je profil dublji, kotač je krući, a samim tim i neudobniji na dugim vožnjama. S druge strane, povećana rigidnost bolje paše na kratkim, brzim dionicama kao što su kronometri. A opet, što je obruč dublji, više je osjetljiv na bočni vjetar. Sve je to nekakav trade-off i na vama je da si izaberete kotače koji vam najbolje odgovaraju.

kotaci_low
Kotači sa obručem niskog profila

kotaci_med
Kotači sa obručem srednjeg profila

kotaci_high
Kotači sa obručem visokog profila

Osim klasičnih kotača na koje idu gume sa zračnicom, postoje i tubulari - posebni kotači na koji se tubular lijepi specijalnim ljepilom. Tubulari se često koriste na skupim karbonskim kotačima za time trial i kronometar. Pumpaju se na veće tlakove (i do 12 bara). Za razliku od normalnih guma koje, kad se probuše, možete na terenu sanirati promjenom zračnice, kad tubular strada od uboda stakla, možete samo nazvati najbližeg prijatelja da dođe po vas autom.

1.5 Gume

gume1

Gume su potrošna roba i u principu se mijenjaju svake sezone. Cijenovno se razlikuju , a mogu doseći cijenu kvalitetne automobilske gume. Proizvođači su također renomirani proizvođači iz auto industrije (Michelin, Continental ...). Što je kvalitetnija guma , to je i manja šansa da ćete prokliziti u zavoju ili mjenjati zračnicu na svakom treningu. Istina je da na cesti dosta rijetko bušite gumu, iako se na prvi pogled čini da će ta osjetljiva cestovna guma progutati staklo čim vidi cestu. Ipak, probušena guma je i dalje realnost svakog biciklista, pa ne krećite na vožnju bez pumpe, skidača za gume i najmanje jedne rezervne zračnice. 

                      

 2. Kaciga